ارسال بار هوایی

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد حمل و نقل وسایل، کالا و انسان؛ مزایا و معایبی دارد. در این مقاله که به موضوع مزایا و معایب حمل و نقل هوایی اختصاص دارد سعی می‌ کنیم مزایای حمل و نقل هوایی را در کنار معایب حمل و نقل هوایی جداگانه بررسی کرده و به آن ها بپردازیم.

انواع حمل ‌و ‌نقل هوایی

  • پرواز چارتر: این نوع پرواز هم برای انتقال مسافر و هم برای حمل بار هوایی داخلی و خارجی کاربرد دارد. نکته مهم در مورد پرواز چارتر این است که شما نمی‌ توانید تحت هیچ شرایطی، زمان بلیط خود را تغییر دهید. پرواز چارتر گران‌ ترین نوع پرواز به حساب می‌ آید و در آن یک هواپیما و خدمه پرواز در اختیارتان قرار می‌ گیرد تا شما را مستقیم از مبدا به مقصد برساند.
  • پرواز سیستمی: بلیط این نوع پرواز به نسبت ارزان‌تر بوده و شما می‌ توانید آن را از آژانس‌ های هواپیمایی سراسر کشور تهیه فرمایید. مزیتی که پرواز سیسمتی نسب به پرواز چارتر دارد این است که مسافر بدون پرداخت جریمه، می‌ تواند زمان پرواز خود را تغییر دهد. این نوع پرواز صرفا برای جا به جایی مسافر استفاده می‌ شود.
  • پرواز بازرگانی: همانطور که از اسم این نوع پرواز مشخص است، پرواز بازرگانی تنها برای ارسال بار و حمل کالا کاربرد دارد. این نوع پرواز برای ارسال بار خود به دو روش فریت و کارگو تقسیم می‌ شود. روش فریت برای حمل کالای مسافران به کار می‌ رود. برای مثال افرادی که به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌ کنند، وسایل منزل خود را به روش فریت به کشور مقصد ارسال می‌ کنند. اما بازرگانان برای حمل و نقل بار خود جهت صادرات و واردات کالا، باید از روش کارگو استفاده کنند.

 

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

مزایای حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی، به محض ورود به بازار تحول شگرفی در صنعت حمل و نقل ایجاد کرد. در قدم اول بررسی مزایا و معایب حمل و نقل هوایی، مزایای آن را بررسی می‌ کنیم. این روش مزایای مختلفی همچون کاهش زمان حمل و نقل دارد که در ادامه به آن‌ها می‌ پردازیم.

  • سرعت:

یکی از مزایای جدی حمل و نقل هوایی سرعت بالای آن است. هوایپما به علت تکنولوژی پیشرفته و سرعت بالا امکان جا به‌ جایی سریع بین دو نقطه را فراهم می‌ کنند. معمولا هواپیماهای مسافربری سرعتی بین ۰.۸ تا ۰.۹ ماخ دارند. این سرعت حدودا بین ۸۵۰ تا ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌ باشد.

  • بدون مانع بودن:

یکی از مزایای حمل و نقل هوایی که روی سرعت آن تاثیر جدی دارد، بدون مانع بودن آن است. به عنوان مثال در حمل و نقل زمینی موانعی برای سرعت حمل و نقل وجود دارد، این موانع مواردی همچون، ترافیک، مشکلات جاده‌ ای و مواردی از این قبیل است. حمل و نقل هوایی در مقایسه با بقیه انواع حمل و نقل چنین مشکلاتی را ندارد.

  • مسیر مستقیم:

در ادامه مزایا و معایب حمل و نقل هوایی باید به این نکته توجه کرد که هواپیماها معمولا در ارتفاع ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متر از سطح زمین پرواز می‌ کنند و همه هواپیماها روی مسیرهای هوایی به سمت مقصد می‌ روند. با توجه به این نکته، هواپیماها عمدتا بر روی یک مسیر مستقیم از مبدا به مقصد حرکت می‌ کنند. این درحالی هست که در حمل و نقل ریلی یا زمینی و حتی دریایی، برای رسیدن به مقصد باید با توجه به شرایط همواره مسیری طولانی‌ تر از فاصله مستقیم بین مبدا و مقصد طی شود.

  • امنیت:

علی‌ رغم تصورات عموم مبنی بر خطرناک بودن حمل و نقل هوایی، معمولا حمل و نقل هوایی امنیت بیشتری نسبت به سایر روش‌ های حمل و نقل دارد. به طور کلی نرخ حوادث در حمل و نقل هوایی نسبت به سایر روش‌ ها کمتر است. جالب است بدانید که چنانچه در سفرهای دچار حادثه شوید با احتمال ۹۵ درصد نجات پیدا خواهید کرد. این شانس به دلیل اقدامات و ویژگی‌ های امنیتی است که در هواپیماها تعبیه شده‌ اند. به عنوان مثال در بسیاری از هواپیماهای پیشرفته دنیا، ۲ عدد موتور کمکی در طرفین قرار داده شده‌ است تا در هنگام حادثه برای موتورهای اصلی در طرفین هواپیما امکان پرواز تا زمانی که بتواند روز زمین بنشیند وجود داشته باشد.

احتمال اینکه شما در حین رانندگی دچار حادثه شوید تقریبا معادل با یک در هزار است، این در حالی است که احتمال حادثه در پرواز هوایی یک در ۱۱ میلیون است.

  • راحتی و دسترسی آسان:

یکی دیگر از مواردی که باید در بررسی مزایا و معایب حمل و نقل هوایی در دسته بندی مزایا به آن اشاره کرد راحتی و دسترسی آسان است. سرویس‌ های هواپیمایی همواره خدماتی منظم و در دسترس هستند. مسیرهای هوایی معمولا برنامه‌ ریزی های بلند مدت و ثابتی دارند. در واقع شما با استفاده از این سرویس‌ ها می‌ توانید برنامه ریزی درستی در مورد برنامه‌ های حمل و نقل خود داشته باشید.

  • دیگر مزایا:

چنانچه برای رساندن بار به مقصدی عجله زیادی دارید، در صورت تاخیر رسیدن بار به مقصد مشمول جریمه سنگین خواهید شد، قصد دارید محموله با ارزشی را در اسرع وقت به مقصدی برسانید یا برای رسیدن به مقصدی نیاز دارید هر چه سریع‌ تر به مقصد برسید؛ حمل و نقل هوایی بهترین گزینه برای شماست.

معایب حمل و نقل هوایی

تا اینجای مقاله در بررسی مزایا و معایب حمل و نقل هوایی به طور خاص به مزایای این روش حمل و نقل پرداختیم. در ادامه به معایب حمل و نقل هوایی می‌ پردازیم. این روش حمل مانند همه روش‌ های حمل و نقل معایبی نیز دارد که به عنوان مثال هزینه نسبتا بالا از معایب آن می‌ باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این معایب می‌پردازیم.

  • هزینه:

به طور کلی در انواع روش‌ های حمل و نقل، حمل و نقل هوایی پر هزینه‌ ترین و گران‌ ترین نوع حمل و نقل به حساب می‌ آید. همین موضوع باعث می‌ شود که حمل و نقل هوایی برای حمل هر نوع کالایی یا هر نوع سفری مناسب نباشد.

  • محدودیت ظرفیت:

در کنار هزینه بالا که به عنوان مهم ترین بخش از معایب حمل و نقل هوایی شناخته می‌ شود، این روش حمل و نقل ظرفیت محدودی دارد. به نسبت روش‌ های دیگر حمل و نقل همچون دریایی، ریلی و زمینی این روش حمل و نقل ظرفیت کمتری دارد، همچنین هزینه زیاد آن باعث می‌ شود که برای حمل کالاها در حجم زیاد یا وزن بالا گزینه مناسبی نباشد.

  • محدودیت‌ های امنیتی:

نکته دیگری که در دسته‌بندی معایب از مزایا و معایب حمل و نقل هوایی جای می‌ گیرد، محدودیت‌ های امنیتی حمل و نقل هوایی است. به طور کلی حمل و نقل هوایی، استانداردها و شیوه نامه‌ های حمل و نقل هوایی اجازه حمل هرگونه کالا یا وسایل را نمی‌ دهد. مسئله امنیت پرواز، آسیب‌ ها و خطرات احتمالی که ممکن است بارها به هواپیما بزنند در کنار خطراتی که ممکن است برای جان مسافران پدید آید؛ یک موضوع بسیار حساس است که در نتیجه آن حساسیت‌ های زیادی در مورد کالاهای مجاز برای حمل وجود دارد که نوعی محدودیت برای حمل و نقل هوایی ایجاد می‌ کند.

  • عدم قطعیت‌ های احتمالی:

حمل و نقل هوایی به شدت به شرایط جوی و آب و هوایی وابسته است، همین موضوع موجب عدم قطعیت می‌ شود. به عنوان مثال به علت شرایط بد جوی، پروازها ممکن است چند ساعت تاخیر داشته باشند یا حتی کنسل شوند و به زمان دیگری موکول شوند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.