انواع خودروهای حمل بار – خاور، کامیون، تریلی

انواع خودروهای حمل بار – خاور، کامیون، تریلی

 

در این مقاله قرار است برای شما شرح مختصری از معرفی انواع خودروهای حمل بار نظیر: تریلر، خاور، تریلر ترانزیت، کامیون باری و… داشته باشیم و استفاده و کاربردهای هر کدام را هم توضیح دهیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید و بتوانید در مواقع لزوم از این مطلب استفاده کنید.

تریلی باری

این نوع تریلی ها معمولا تا پنج تن بارگیری می کنند، البته بعضی از آن ها خاور و بعضی ها فوتون هستند و در کل اسم های مختلفی دارند. خیلی کامیون های بزرگی نیستند، برای حجم های کوچک مناسب اند و همینطور برای مسیر های کوتاه.

کرایه و قیمت این نوع تریلی ها چگونه محاسبه می گردد؟

کرایه این تریلی ها به نسبت اندازه بار بیشتر می شود.( البته هر چقدر مقدار بیشتر شود به همان اندازه قیمت بیشتر نمی شود! ) برای مثال: اگر یک کامیون معمولی برای پنج تن بارگیری مبلغ یک میلیون تومان دریافت کند، یک تریلی برای بیست تن بارگیری مبلغ سه میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

همانطور که در مثال دیدید حجم بار درخواستی چهار برابر شد اما قیمت سه برابر! پس هرچقدر که اندازه ماشین اجاره ای برای حمل بارتان بزرگ تر شود هزینه کمتر می شود.

حال احتمالا با خود می گویید که قطار از تمام دیگر خودروهای حمل باربری به دلیل اندازه کمتر ارزان تر است! پس از قطار استفاده کنیم؟ باید گفت که بله دقیقا همینطور است و قطار نسبت به باقی ماشین های حمل و نقل، ارزان تر می باشد اما پیدا کردن و گیر آوردن قطار خوب سخت است و گاهی اوقات پیدا می شود ولی معلوم نیست چه موقع بیاید و یا چه موقع به سمت مقصد حرکت کند؟ یا ممکن است چند نفر قبل از شما در صف قطار باشند و آن را رزرو کنند. این مشکلات نیز هست.

کامیون های مسقف و باز

بعضی کامیون ها مسقف و بعضی ها نامسقف هستند.اگر قرار باشد ترانزیت بزنید حتما باید کامیون مسقف شده یا چادر شده باشد.

کامیون های بغل بازشو

یکی از مزیت های کامیون های بغل باز شو این هست که میتوانند از بغل هم بارگیری کنند.

تقریبا تمام کامیون ها ظرفیت بغل باز شو بودن را دارند، اما خب گاهی اوقات محدود هستند و این قابلیت را ندارند و هستند کامیون های کمپریسی ای که بغل باز شو نیستند.

کامیون های کمپرسی

کامیون های کمپرسی کالاهایی را مثل سنگ اهن و گندم و کالاهایی که به صورت فله‌ای بار می زنند و برای خالی کردن آن ها نیاز به کارگر نیست را بارگیری می کنند و کمپرس و خالی می کنند.

بیشتر مصالح هم به همین روش حمل می شوند اگر چه هم که کامیون های کمپرسی، قابلیت این را دارند که طبق یک سری شرایط روی محصول چادر کشیده و در گمرک پلمپ شوند. اما کاربرد اصلی این مدل کامیون ها برای کالاهای فله می باشد و به راحتی با زدن یک جک بار را تخلیه می کنند.

کامیون های یخچال دار

کامیون های یخچال دار قابلیت این را دارند که طی یک مسافتی، کالای شما را در یک دمای خاص در کانتینر نگه داشته و به مقصد برسانند.

در کشتی ها نیز این قابلیت وجود دارد که کالا را برای مثال داخل کانتینر در دمای منفی سی درجه نگه می دارند.

چند مدل تریلی یخچال دار داریم؟

2 مدل تریلی کانتیردار وجود دارد.

دسته اول تریلی هایی هستند که یخچال شان یا همان کانتینر به کامیون وصل نیست و می توان کانتینر را از کامیون جدا کرد و در کشتی قرار داد.

دسته دوم تریلی هایی هستند که کانتینر یا همان یخچال شان به تریلی وصل است و جدا نمی شود و ابتدا کالا باید تخلیه و بعد در یک محفظه دیگر قرار گیرد و ارسال شود.

تریلی کفی

تریلی کفی تریلی است که برای کالاهایی مثل سنگ راف و کالا های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. کالا یا روی تریلی کفی با سیم بکسل محار می شود و یا هم آنقدر سنگین است که نیاز به مهار ندارد.

البته به این نکته نیز توجه کنید که به ندرت می توان با کامیون کفی کالایی را صادر کرد مگر آنکه آن کالا بسیار سنگین بوده، که قابل مهار شدن باشد و پلمپ شود، چون گمرک برای اطمینان از دست نخوردن و تغییر نکردن شکل ظاهری کالا تا مقصد، اجبار بر پلمپ بودن کالا کرده است. زیرا غیر از این زمان بسیار زیادی صرف باز کردن کالا جهت تشخیص و بررسی می شود و مسافت هم طولانی تر خواهد شد.

تریلی های ترانزیت قابلیت این را دارند که کالای داخل آن ها پلمپ و بسته بندی شود و به اصطلاح یک چادر روی آن کشیده و دورَش بسته خواهد شد. همچنین اگر دستی به کالا بخورد و باز شود مشخص می شود که کالا مخدوش و دست کاری شده و یا کالا عوض شده است.

تریلی لبه دار

تریلی های لبه دار، بیشتر برای محصولاتی مثل بشکه و کالاهایی که به اصطلاح خیلی ریخت و ریز ندارند، استفاده می شود. البته توجه داشته باشید که برای بازارهای داخلی استفاده می شود و برای خروج از مرزها حتما باید ترانزیت باشند.

تریلی تیغه دار

تریلی تیغه دار حالت تیغ مانند دارد و وزن بالایی را جا به جا می کند، همینطور قدرت کِشندگی بالایی نسبت به دیگر کِشنده ها دارد.

تریلی های چهل فوت و بیست فوت هم داریم که چهل فوت ها بیست و چهار متر هستند و بیست فوت ها دوازده متر. در واقع تفاوت آن ها در طولشان می باشد.

بیست فوت ها نصف حجم کانتینرهای معمولی را می توانند بارگیری کنند اما چهل فوت ها تا بیست و پنج تن را می توانند بارگیری کنند، یعنی بیست فوت را تا بیست تن می توانید بارگیری کنید اگر وزن کالا بالا باشد، ولی چهل فوت را تا بیست و پنج تن بیشتر نمی شود بارگیری کرد و صد البته خود کالا و حجمش در انتخاب بیست فوت یا چهل فوت مهم است.

و عموما برای چهل فوت کالاهایی انتخاب می شوند، مثل لباس، پوشاک و پنبه و… که حجم زیادی دارند و وزن کم.

ولی در بیست فوت ها برعکس می باشد یعنی کالا هایی قرار می دهند که حجم کمتر و وزن بیشتری دارند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.