جایگاه حمل و نقل ریلی ایران در جهان
جایگاه حمل و نقل ریلی ایران در جهان
بر اساس آمار، ایران از نظر کیفیت زیرساخت ریلی، بالاتر ازکشورهای ترکیه، عربستان، یونان، مکزیک، پاکستان و برزیل قرار گرفت.
کشور ما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و راهبردی آن و نیز به لحاظ وجود خطوط مختلف فرعی و اصلی راه آهن، ارتباط با آبهای آزاد و اتصال شرق به غرب، امکانات بالقوهای را جهت تمرکز بر روی بخش حمل و نقل و افزایش درآمدهای ترانزیتی ناشی از جابه جایی بار و مسافر دارد. بنابراین توجه ویژه به این بخش در میان شاخههای حمل و نقل می تواند در اولویت سیاستگذاریهای کلان اقتصادی جوامع مختلف قرار گیرد.
در این خصوص توجه به لزوم اطلاع رسانی از فعالیتهای سنگین و متعدد عمرانی و اقتصادی دولت در دهه اخیر، در قیاس منطقهای و جهانی، ضروری مینماید.
بر اساس آمار مندرج در کتاب آمار جهانی، آمار بانک جهانی 2013 و سازمان ملل، رتبه ایران در جهان از نظر خطوط ریلی به شرح زیر است:
- ایران پس از چین (با 2100 کیلومتر) و آمریکا (1215)، آلمان (919)، ژاپن (794)، کره جنوبی (770)، اسپانیا (660) با 550 کیلومتر طول خطوط ریلی شهری در حال ساخت و بهرهبرداری در رتبه هفتم جهان قرار دارد.
- ایران از نظر تعداد شهر دارای قطار شهری در حال ساخت یا بهره برداری، دارای رتبه پنجم در جهان است (با 9 شهر).
- در طول خطوط ریلی برون شهری ایران از رتبه 27 به رتبه 19 ارتقا پیدا کرده است.
- از نظر توان مهندسی و هزینه ارائه خدمات حمل و نقل ایران جزو 15 کشور برتر دنیاست.
- ایران در میان 143 کشور از نظر زیرساخت ریلی، در رتبه 45 قرار گرفته است.
شایان ذکر است از نظر زیرساخت ریلی ترکیه با رتبه 49، عربستان با رتبه 50، یونان با رتبه 56، مکزیک با رتبه 63، پاکستان با رتبه 71 و برزیل با رتبه 94، در جایگاه هایی پایین تر از ایران قرار گرفته اند.
در این زمینه کشورهایی نظیر امارات، قطر و کویت نیز جزو کشورهایی هستند که یا خدمات ریلی منظمی ندارند یا بخش ناچیزی از آنها پوشش ریلی دارند و به همین دلیل مشمول رتبه بندی قرار نگرفته اند.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)